در دوره بازآموزی مدرسان کارورزی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان، مطرح شد:
فلسفه کارورزی، تربیت معلم فکور و توانمند
دوره بازآموزی مدرسان کارورزی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان در سالن کنفرانس پردیس علّامه طباطبایی لرستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان لرستان، دوره بازآموزی مدرسان کارورزی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان در سالن کنفرانس پردیس علّامه طباطبایی لرستان برگزار شد.
عربان سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان لرستان، ضمن تبریک سال تحصیلی جدید میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)، موضوع کارورزی را از موضوعات بسیار مهّم و حسّاس دانشگاه فرهنگیان و امر آموزش دانست و با اشاره به مسئولیّت ها و وظایف اساتید در این حوزه، از جمله حضور و غیاب ، جدیّت اساتید و نظارت دقیق بر کار دانشجو معلمان و هماهنگیهای لازم با مدیران مدارس جهت فراهم نمودن شرایط لازم روحی ، روانی و علمی برای دانشجویان و حضور آنان در کلاس درس را بسیار مهّم وجدّی برشمرد.
در این دوره تخصصی؛ عبدی مدرس دوره و از اساتید مرکز زینب کبری (س) دانشگاه فرهنگیان شهرستان بروجرد، به شرح و تفصیل مراحل کارورزی پرداخت.
وی با اشاره به موضوع مشاهده تامّلی در کارورزی (1) بیان کرد که دانشجو معلّم باید ابتدا تجربه های لازم حضور در مدرسه را کسب نماید.
عبدی در ادامه در خصوص سرفصل ها ، تقویم آموزشی و شاخص های فضای آموزشی نیز به بحث وتبادل نظر پرداخت و اظهار داشت: فلسفه کلّی کارورزی (1) این است که معلم فکور وتوانمند تربیت نماید.
وی با اشاره به دیدگاه نظریه پردازان متفاوت درباره کارورزی(1) و همچنین نظریه های یادگیری تجربی به تبیین و تشریح دیدگاه های صاحب نظران درباره کارورزی پرداخت .
در روز دوم دوره ی آموزشی نیز، عبدی به تشریح مبانی و جزئیات کارورزی (3) و اهمیّت این درس در دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با سایر دروس پرداخت و با اشاره به معرفی هدف ، شیوه ی کار ، محصول و پیامد این درس به اهمیّت مقوله ی کنش پژوهی و طراحی یادگیری که از عناصر اصلی این مرحله است اشاراتی داشت.
عبدی همچنین با اشاره به تعریف لغوی کنش پژوهی و اقدام پژوهی به تفاوت های اساسی میان این دو مقوله پرداخت و افزود: در برنامه کارورزی (3) کارورز باید به جای اینکه به مطالعه و بهبود محیط کار توجه کند، باید به مطالعه عمل و بهبود خود در زمینه توانایی های شخصی بپردازد.
در ادامه عبدی ضمن بررسی مراحل کنش پژوهی و مؤلفه های آن در این دوره در خصوص تحلیل محتوای یادگیری و مراحل طراحی یادگیری درباره ی جزئیات کارورزی (3) مطالبی بیان کرد.
گفتنی است، اساتید کارورزی حاضر درجلسه ، به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود برای هرچه بهتر شدن روند فعالیّت های کارورزی و کیفیّت بخشی در دانشگاه فرهنگیان و نحوه ی مطلوب اجرای آن در مدارس وابسته مطالبی بیان کردند.